Spotlights

Objekttyp: Group

Zeitschrift: The Swiss observer : the journal of the Federation of Swiss Societies in the UK

Band (Jahr): - (1982)

Heft 1793

PDF erstellt am: 22.07.2024

Nutzungsbedingungen

Die ETH-Bibliothek ist Anbieterin der digitalisierten Zeitschriften. Sie besitzt keine Urheberrechte an den Inhalten der Zeitschriften. Die Rechte liegen in der Regel bei den Herausgebern. Die auf der Plattform e-periodica veröffentlichten Dokumente stehen für nicht-kommerzielle Zwecke in Lehre und Forschung sowie für die private Nutzung frei zur Verfügung. Einzelne Dateien oder Ausdrucke aus diesem Angebot können zusammen mit diesen Nutzungsbedingungen und den korrekten Herkunftsbezeichnungen weitergegeben werden.

Das Veröffentlichen von Bildern in Print- und Online-Publikationen ist nur mit vorheriger Genehmigung der Rechteinhaber erlaubt. Die systematische Speicherung von Teilen des elektronischen Angebots auf anderen Servern bedarf ebenfalls des schriftlichen Einverständnisses der Rechteinhaber.

Haftungsausschluss

Alle Angaben erfolgen ohne Gewähr für Vollständigkeit oder Richtigkeit. Es wird keine Haftung übernommen für Schäden durch die Verwendung von Informationen aus diesem Online-Angebot oder durch das Fehlen von Informationen. Dies gilt auch für Inhalte Dritter, die über dieses Angebot zugänglich sind.

Ein Dienst der *ETH-Bibliothek* ETH Zürich, Rämistrasse 101, 8092 Zürich, Schweiz, www.library.ethz.ch

http://www.e-periodica.ch



A SWISS journalist convicted of committing a breach of the peace and of using threatening behaviour against the police has had his appeal rejected – and his sentence increased.

Martin Enkelmann, 34, a reporter on the Zurich daily Volkrecht was arrested during an unauthorised youth demonstration in the city, and received a 21day suspended prison sentence.

Claiming that he had been covering the demonstration for his newspaper, he appealed – but then had his suspended sentence increased to 28 days. Swiss newspapers and journalists' unions have condemned the Enkelmann case as "a legal scandal".

Court acquits TV team

A ZURICH court has acquitted a Świss television camera team charged last year with causing a breach of the peace while covering a youth demonstration.

The three-man team is to receive compensation totalling Sfr. 9,000 (about £2,500).

The prosecution had demanded a two-week suspended prison sentence for the TV team, which had been accused by police of helping demonstrators to build street barricades.

Seen – and forgotten

HOW much do television viewers remember of news programmes

they have seen? Very little, according to a survey by Switzerland's Tele magazine.

The survey was carried out one weekday evening, following the main news programme. The programme covered Swiss affairs and major developments in the United States, France, Poland, El Salvador and the Middle East.

Within an hour of the news being broadcast Tele telephoned 160 people, of whom 66 had broadcast into neighbouring Switzerland.

Since it began broadcasting in 1979 the station has been closed by Italian authorities three times. But it has now been allowed back on the air, pending a constitutional court ruling.

The closures – twice in 1980 and once this year – followed Swiss government protests to Italy that the station was contravening international broad-

Switzerland's press, radio and television not only report the news – they sometimes make it as well. This round-up by Colin Farmer spotlights some of the recent happenings back home in which the media made their own headlines.

seen the programme. Of these 66, only 17 remembered an interview with the Swiss Foreign Minister on Switzerland's planned membership of the United Nations – one of the most controversial issues to face the country in recent years.

Another 17 said they could not immediately recall any one particular item with certainty. Only one viewer – a woman – was able to remember as many as four of the 10 news topics covered. And three viewers could not immediately recall with certainty whether they had seen the programme or not.

Broadcasting battle

RADIO 24 – the Italian-based commercial radio station – has won the latest round in its threeyear legal battle to be allowed to casting regulations. But these allegations have been contested by Radio 24's Roger Schawinski, a former journalist with the monopoly Swiss Broadcasting Corporation and who now operates the private commercial station from an Italian alpine peak close to the Swiss border.

Radio 24 broadcasts news summaries and pop music to the Zurich area and claims a listening audience of half a million.

Sales boost for Blick

THE popular Swiss daily, Blick, has become the first newspaper in the country to achieve a daily circulation in excess of 300,000.

Latest audited figures give the Zurich-based newspaper – established in 1958 – an average daily sale of 309,042 copies. It is seen by 800,000 readers every day – one in eight of the national population.

Although German is Switzerland's majority language, the figures are considered exceptional because Switzerland – with its four national languages – has no national daily.

When Blick was launched 24 years ago with a predominant content of sex, sport and human interest stories, critics predicted that the newspaper had no hope of success in traditionally staid Switzerland.

\$19 million Olympics bill

THE European Broadcasting Union – representing broadcasting organisations in 31 countries – will pay a total of 19.8 million US dollars for the television and radio coverage of the 1984 summer Olympic Games in Los Angeles.

The Geneva-based EBU will pay \$7.8 million for "basic services and facilities" and \$12 million for the actual rights.

The total of \$19.8 million compares with \$5.95 million paid for the Moscow Olympics in 1980 and the \$3.8 million for the 1976 games in Montreal.

But an EBU spokesman said the fee for the Los Angeles games was still far less than that asked by the organisers. He said the American network, ABC, had agreed to pay \$220 million for the US rights alone.

The BBC and independent radio and television in Britain are members of the EBU.

